Reisverhaal «Roadtrip Zuid Zweden (zomer 2018)»

Zweden 2018 | Zweden | 0 Reacties 12 Oktober 2018 - Laatste Aanpassing 12 Oktober 2018

Roadtrip Zuid - Zweden 31 juli 2018 tem 15 augustus 2018

Het reisvirus kruipt altijd waar het niet gaan kan…. We waren net twee maanden thuis van onze grote trip naar de andere kant van de wereld en het virus sloeg alweer keihard toe. We hadden de kinderen beloofd om na de grote reis naar Legoland te gaan. En omdat we dan toch al in Denemarken waren, zou het zuiden van Zweden niet ver meer zijn…. Althans, dat was het idee. Op voorhand niet veel voorbereid, na twee dagen Legoland zouden we noordwaarts rijden tot in Goteborg en dan de kusten van Bohuslan verkennen. Alleen dat, zeker weten, we zouden niet teveel hooi op onze vork nemen. De neus achterna en vooral de Scandinavische rust en koelte opzoeken…. Het werd uiteindelijk een korte, maar zeer intense ‘roadtrip’ door het zuiden van Zweden. Naast de vele mooie herinneringen bleek de reis voor ons achteraf ook vooral een ‘test’ voor een ander soort reizen. In Nieuw-Zeeland, Patagonië en Australië hadden we telkens het comfort van een camper. Op onze reis naar Schotland hebben we éénmaal een camper gehuurd vanuit Nederland, maar dat was ons achteraf gezien niet zo goed bevallen…. De andere reizen binnen Europa (Oostenrijk, Italië en het onvermijdelijke Frankrijk) deden we telkens vanuit een vaste stek op een camping – wat, gezien de leeftijd van de kinderen – toen best een goed idee was. Nu zouden we het eens anders aanpakken. We zwierden enkel onze twee kleine trekkerstentjes in de auto en ‘off we go’ ! De opblaasbare kano ging mee in de dakkoffer. We bleven nooit langer dan één nacht op dezelfde plaats en konden zo een prachtig stukje Zweden ontdekken. En jawel, Zweden staat gelijk voor : vrij kamperen (in toepassing van het zgn ‘Allemansrecht’) ! Zaaalig om ’s avonds de ideale spot te zoeken !

Dinsdag 31 juli 2018

Volgeladen verlieten we Belgenland en zetten we koers naar Denemarken. Die eerste nacht zouden we kamperen in de tuin van een vriendelijke Deen (via Gamping). Superleuke ervaring, dat ‘gamping’. Grappig was wel dat niet de eigenaars zelf – een ouder koppel -maar hun zoon zich had ingeschreven als ‘gastheer’. De ouders deden wél hun best om zich verstaanbaar te maken in het Engels en waren supervriendelijk, maar het leek er toch wel een beetje op dat hun zoon hun een ‘neus’ had gezet….

Woensdag 1 augustus 2018

Leonie verjaart ! Vlagjes in een Deense tuin voor onze kleine meid. Na het ontbijt en een snelle wasbeurt kraamden we op en zetten we koers naar Legoland. Het werd uiteraard een superleuke dag voor de kinderen (en voor ons ook!). Je hebt er niet enkel de ‘ministad’ in miljoenen kleine blokjes, maar ook de typische ‘pretpark’attracties. We hadden een ticket geboekt voor twee dagen en hebben ons géén moment verveeld. ’s Avonds konden we terecht in een tipi op de ‘Lego camping’. De tipi zelf was spijtig genoeg niet van Lego, maar voor onze deur stond er wel een metershoge totem in die kleine, kleurrijke blokjes.

Donderdag 2 augustus

Tweede dag Legoland. In de vooravond namen we afscheid van Legoland en zetten we ons een deel op weg richting Zweden. We landden uiteindelijk in het midden van het eiland ‘Odense’, in een kleine, maar zeer leuk ingerichte camping (Blommenslyst).

Vrijdag 3 augustus

Rijden, rijden, rijden. Nog snel een lekkende waterzak vervangen en dan weer op weg. Over de vele prachtige bruggen, dwars door Denemarken tot voorbij Goteborg. Principe was dat we rond 18u zouden beginnen zoeken naar een kampplek. Het was wel even zoeken in deze omgeving, er was overal wel bebouwing. Eerder bij toeval vonden we dan onze spot, op de parking van een natuurreservaat.

Zaterdag 4 augustus

Verplichte rust. Leonie bleek een virus te hebben gevangen. Na een kort bezoek aan de supermarkt (met ingebouwde apotheek) keerden we terug naar onze stek van de vorige dag voor een dagje ‘niksen’. Creatief met stukjes hout, kleine wandeling gemaakt op de prachtige scherenkust. Er zijn slechtere plekken om uit te zieken.

Zondag 5 augustus

De volgende dag bleek het toch al beter te zijn. Dan weer verder. We brachten een kort bezoek aan ‘Marstrand’, een ‘m’a – tu – vue’ paradijsje, vol met grote witte luxecampers en jachten in alle vormen. Stadje zelf is gezellig, maar overtoeristisch. Snel weer verder. We vervolgden onze weg in noordelijke richting, over kleine baantjes, langs kleine baaitjes met nu en dan een overzetbootje om naar een ander (schier)eilandje te gaan. Leuk ! We stopten onze roadtrip op een supergezellige familiecamping aan een prachtige baai en zetten ons tentjes op, net aan de rand van het water. ’s Avonds genoten we nog van een zalige zonsondergang.

Maandag 6 augustus

Heerlijk om ’s ochtends een frisse duik in het zeewater te nemen ! Recht uit het bed in het sop! Na alweer een heerlijk ontbijtje zetten we onze opblaasbare kano’s op, klaar voor een tocht richting open zee. We hadden de wind wel wat onderschat, maar het was desalniettemin een geweldige ervaring om te kanoën op het ruime sop ! Eenmaal terug aan land trokken de wolken boven ons samen en begon het zowaar te regenen. Dan maar verder. Na de vele blikken dozen (campers en boten), lieten we Bohuslan voor wat het was (we zouden nog wel terugkomen, maar nu even zin in iets anders) en reden we landinwaarts, richting Vanernmeer, een groot zoetwatermeer in het binnenland. We vonden alweer een geweldig plekje aan de rand van het meer. De regen bleef intussen met bakken uit de lucht vallen. De bodem van onze 15 jaar oude tent bleek helaas niet meer opgewassen tegen opstijgend vocht… Gelukkig was er nog de auto om droog te slapen…..

Dinsdag 7 augustus

De volgende dag ben je die ellendige nacht al snel vergeten als je ’s morgens dat prachtige uitzicht ziet. Hup ! Snel weer het water in ! We hielden een half dagje rust aan de oever van het meer. Kinderen spelen in het zand, we kuieren gezellig rond en raken aan de praat met een Zweede Hollander (of een Hollandse Zweed). Hij gaf ons een aantal leuke tips voor het vervolg van onze reis (die tegen onze gewoonten in niet echt voor’gekauwd’ was en dus ruimte liet voor improvisatie) én het adres van een ‘outdootwinkel’ in Karlstad om een nieuwe tent te kopen. Dat zouden we eerst doen, het werd uiteindelijk een échte ‘fjall raven’ tent ! Na het korte stadsbezoek zakten we weer af naar de oevers van het meer, ditmaal dicht bij Karlstad. Ook dit was een geweldig plekje. Overdag dagjestoeristen die hier een zwemmertje komen doen of spelen. ’s Avonds heerlijk rustig, prachtig uitzicht en alle voorzieningen dichtbij. Wat moet een mens meer hebben….

Woensdag 8 augustus

Frisse duik na het ontwaken. Man, man, het went niet ! Na het inpakken vervolgden we onze weg naar het noorden. Het werd een lange, maar boeiende autorit. We belandden uiteindelijk in de buurt van Varmhus en huurden voor de verandering eens een trekkershut (voor een lekker prijsje – de uitbater was dan ook een Nederlander).

Donderdag 9 augustus

Ook de camping bevond zich aan de rand van een meer, en jawel, ook die ochtend kon er een ochtendduik af. Die dag zouden we een wildpark bezoeken dat even buiten het stadje lag. Het wildpark was zeer mooi gelegen, op een heuvel met een prachtig uitzicht over de wijde omgeving. De dieren hadden het er best naar hun zin. Het waren allemaal dieren die je in Zweden ook in het wild kan aantreffen. Ze zaten wel in kooien (maar goed, een lynx zou ik niet graag tegenkomen), maar hun domeinen waren telkens zeer ruim. Soms zelfs zo groot dat je de beesten gewoon niet zag…. Dat kan natuurlijk ook wel een beetje aan het weer gelegen hebben. Het was er die dag wel lekker warm. Beren, lynxen, veelvraten, wolven…. Geweldig om zien ! Na het bezoek reden we alweer verder in – hoe kan het ook anders – noordelijke richting. Het landschap veranderde geleidelijkaan, de heuvels werden almaar hoger. We eindigden de dag aan een kabbelend riviertje, net buiten het nationaal park ’Fullufjallet’.

Vrijdag 10 augustus

Tijd voor een wandeling ! De regen zou ons niet deren ! Ditmaal géén uitgebreid ontbijt aan de tent. We plooiden de tenten op in de regen en haastten ons naar de ingang van het nationaal park. Aan het bezoekerscentrum stond een gezellige blokhut ter beschikking, zodat we ons ontbijt alsnog droog konden verorberen. Het bezoekerscentrum zelf was wel de moeite, je kreeg een goede inleiding op de fauna, flora en landschap van het nationaal park. De tocht leidde ons eerst naar een keteldal met een waterval. Nadien klom het pad steil omhoog. Op het hoogteplateau gingen we dan op zoek naar – wat men zei – de ‘oudste’ boom van Zweden, een boom van méér dan 5000 jaar oud. Je verwacht dan een dikke knoest van een boom, maar nee hoor, de boom was niet meer dan een ‘sprietel’… Bovengronds kan je hier niet lang overleven, ondergronds lukt dat wél. Het was dan ook het wortelstelsel dat zo oud was en zichzelf dus regelmatig ‘vernieuwde’ met een bovengrondse ‘sprietel’. Grappig. Grappig ook dat de boom nergens aangeduid stond, het was precies een queeste om hem te zoeken. Misschien maar goed ook. We vervolgden onze tocht over het prachtige hoogteplateau. Die avond zouden we eens niet zelf koken maar op restaurant gaan. Je denkt dan : ‘Zweden is super duur’, maar eigenlijk valt dat allemaal best mee. 48€ in een lokaal Italiaans restaurant met 4 personen inclusief drank….. Na dit heerlijke maal zetten we ons tentje op langs een ‘semi-publieke’ maar gratis camping langs de rivier, even buiten het dorpje.

Zaterdag 11 augustus

Waar water is, is een wasgelegenheid ! en jawel, ’s ochtends doken we alweer het water in. Toen we terugkeerden naar onze tent, zagen we dat deze het gezelschap hadden gekregen van een kudde rendieren. Machtig om zien ! Nadien reden we verder naar Gravelsjön voor opnieuw een prachtige wandeling in een nationaal park. Na even klimmen zaten we al gauw boven de boomgrens en ontwaarden zich prachtige vergezichten op de omgevende bergen en meertjes. Net als we halverwege waren, gingen de hemelsluizen open. Na een kort bezoek aan het bezoekerscentrum en bijhorende ‘outdoor’winkel (zo’n machtige spullen allemaal!) gingen we op zoek naar een overnachtigsplek in de bossen aan de rand van het nationaal park. We hadden van het infocenter aanwijzingen gekregen voor een plek om elanden te spotten. Die kregen we helaas niet te zien, maar de plek zelf was fenomenaal mooi. Onze tentjes stonden aan de oever van een meertje. We hadden niet enkel een prachtig uitzicht maar ook een heuse ‘schuilhut’ ter onzer beschikking. Zalig Zweden !

Zondag 12 augustus

Opnieuw een frisse ochtendduik ! Heerlijk. Na het ontbijt namen we afscheid van dit heerlijk plekje en zetten we onze tocht verder. Het werd een lange tocht, helemaal terug naar het noorden van Bohuslan. ’s Avonds zochten we nog een leuk plekje aan een rivier, net over de grens met Noorwegen.

Maandag 13 augustus

Na het ontbijt reden we verder naar Stromstad, van waar we de ferry naar de ‘Koster’ eilanden zouden nemen. Plan was om gewoon een daguitstap te maken, maar toen we hoorden dat je op het eiland kon overnachten, werden de plannen snel gewijzigd. De grote ‘rug’zak waar de opblaaskano in zat, zou voor even dienst doen als ‘normale’ rugzak. Ietwat onhandig, maar het ging. We namen de ferry naar Nordkoster, het kleinste en minst bebouwde eiland van de twee (naast Sudkoster). Het eiland is niet voorzien voor auto’s, alles is dus te voet te doen (of met de fiets, maar die hadden we niet…). Van de haven naar de lokale camping was het nog zo’n twee km stappen. Dat zou wel lukken. De camping bleek een schot in de roos. Wat een geweldige plek ! Omdat we zo laat in de grote vakantie waren, lag de camping er nagenoeg verlaten bij. De camping is blijkbaar ontstaan vanuit een ‘hippie-kolonie’ uit de jaren 1960. Gaandeweg vormden de toeristen hun eigen plek en werden zelfs buitenmeubelen in elkaar geknutseld om hun verblijf te vergezellen. Op elk van de kampeerplekken staat wel zo’n zelfgeknutseld meubelstuk, gaande van een ‘aanrecht’, over een houten kist in de grond die als frigo dienst doet tot een heus ‘salon’ om te genieten van de zonsondergang. Wij hadden het geluk dat we de plaats konden uitkiezen. Nadat we de tenten hadden opgesteld, maakten we er nog en half dagje zon, zee, strand van. Met de ondergaande zon op ons voorhoofd maakten we nog een klein tochtje langs de kusten van dit prachtige eilandje.

Dinsdag 14 augustus en woensdag 15 augustus

Aan alle mooie liedjes komt een einde, zo ook aan dit ‘kort maar krachtig’ Zweden. We reden in twee dagen terug naar Belgenland. Op de grote brug naar Kopenhagen keken we nog even nostalgisch terug naar dit prachtige land. Ja, we keren zeker terug !!!

Print Friendly and PDF

Fotoalbums van Zweden

Roadtrip Zuid Zweden (zomer 2018) (26)

12 Oktober 2018 | Zweden 2018 | Zweden | Laatste Aanpassing 12 Oktober 2018

• Koken IN de rivier
  • Gamping in Denemarken
  • Leonie, het eskimootje
  • Net als in Patagonië zien de bomen ook hier af van

Plaats een Reactie

This site is only viewable in landscape mode !