Reisverhaal «Great Barrier Reef + Brisbane»

Argentinië - Australië 2018 | Australië | 0 Reacties 30 Mei 2018 - Laatste Aanpassing 30 Mei 2018

Woensdag 2 mei

Alweer heerlijk geslapen in een echt bed. Nog even genoten van de luxe van onze hotelkamer en dan weer op pad. We maakten nog een kleine wandeling vanuit het hotel naar een echte ‘mangrove’. Eenmaal voorbij het ‘Dingo fence’ begon het échte werk. We namen een leuk paadje naar beneden en kwamen in de mangrove uit. Tijd om in het zand te spelen én te zwemmen. Heeeerlijk ! Tijdens onze lunch op het strand plaatsten de ‘sandflies’ een geweldige attack en moesten we deze paradijselijke plek verlaten. Tijd om nog wat rond te hangen aan het zwembad ! In de late middag namen we de ferry terug naar het ‘vasteland’. Ozzy stond ons keurig op te wachten ! We reden terug naar de camping annex youth hostel waar we ook vorige keer gestrand waren.

Donderdag 3 mei

Nog even een frisse duik in het zwembad van de camping en dan weer verder. We hielden halt aan het toeristisch infokantoor in Bundaberg om de snorkeltrip van de dag nadien te boeken. Wie had dat gedacht ? We gaan snorkelen in het Great Barrier Reef ! Nadien brachten we nog een kort bezoek aan de brouwerij van Bundaberg. We dachten dat de limonades en de rum door eenzelfde firma werden gemaakt, maar dat bleek niet juist te zijn. Dan maar een klein flesje rum kopen en verder naar de limonadefabriek. Grappig om het ganse assortiment naast elkaar te zien ! Waarom exporteren ze dat niet naar België ? We reden verder naar Burnett Heads. Oaks Beach is een basaltstrand waar je in rockpools kan snorkelen. Al een voorproefje voor morgen ! Het vergde wat zoekwerk en ‘plooi’vermogen, maar finaal vonden we dan toch enkele mooie visjes. Leuk ! ’s avonds zetten we Ozzy te rusten op een lokale camping. Vroeg in bed, want de volgende dag zou het zeer vroeg opstaan zijn (6u).

Vrijdag 4 mei

Jawel, om iets voor 6 ging het alarm. En t was alweer klaarlichte dag. Die Aussies hebben hun uren toch wat verkeerd ingesteld ! Enfin, snel een boke binnen en dan naar de haven. De boot stond ons al op te wachten. Het was een grote boot, maar het aantal toeristen viel gelukkig goed mee. De boot zette koers naar Lady Musgrave Island, een ‘prentkaart’ eiland op het Great Barrier Reef. Vanuit het lucht is het werkelijk spectaculair, maar ook vanaf het water was het super mooi. Zodra we de ‘atol’ binnenvaarden ontwaarde zich een waar paradijs. Turquoisekleurig water en groene eilandjes. Op één van deze eilandjes, Lady Musgrave (genoemd naar de vrouw van de gouverneur die op dit eiland thee kwam drinken met haar vrienden), maakten we een wandeling. De gids – een marinebiologe – gaf een gedetailleerde uitleg over de specifieke fauna en flora van het eiland. Het zotte is dat deze eilanden géén ‘grondbodem’ hebben. Ze zijn volledig opgebouwd uit afgestorven ‘koraal’. De bomen op het eiland konden er groeien dankzij de veelvuldig aanwezige vogeluitwerpselen (Guano). Een koraal is trouwens een zeer interessant wezen. Zowel dier als plant. De kleuren komen van poliepen die in de koraal verborgen zitten. Op het eiland zagen we ook de plaatsen waar de schilpadden aan land komen om te paren. We keerden terug naar de boot en kregen een lunch aangeboden. Na de lunch was het tijd om te snorkelen. Zaaaaaaalig ! De onderwaterwereld is zo mooi. Al die veelkleurige vissen en af en toe een zeeschilpad die je pad kruist. Een ongelooflijke ervaring ! Op de terugtocht hadden we nog een leuke babbel met een andere toerist. Terug aan land reden we naar de camping van de dag voordien om er genieten van een welverdiende rust.

Zaterdag 5 mei

Na de gebruikelijke ochtendsessie reden we verder naar Agnes Waters, een leuke plek aan de zee, even verder in noordelijke richting. We deden een kleine wandeling door een ‘paperbark tea tree’ bos. Het pad was kort, maar heel leuk aangelegd. Het kronkelde helemaal tussen de witte stammen van de tea trees en bestond voor een groot deel uit ‘stepping stones’. Aan de overzijde van de weg startte een wandeling naar het strand (‘Red Rocks’). De baai was alweer ongelooflijk mooi. Het padje leidde ons naar een tweede baai met prachtige, rode rotsen. Onderweg poseerden nog enkele kangoeroes op de foto. We bleven nog even hangen op het strand tot de zon vrijwel volledig achter de horizon was verdwenen. Ozzy had zich intussen rijkelijk vermaakt door zich vast te dabben in het zand van de parking. Gelukkig was een stevige duw voldoende om hem weer op de weg te krijgen. De camping van het nationaal park was volledig volzet, dan maar verder zoeken. Uiteindelijk zijn we beland bij – alweer – een youth hostel mét camping. Fijn om weer in een échte keuken te kunnen koken en ruimte te hebben….

Zondag 6 mei

Na het gebruikelijk ochtendritueel doken de kindjes nog even het zwembad in op de camping. Het was koud, maar ze amuseerden zich toch weer kostelijk. Dan weer op pad. We reden nog verder in noordelijke richting en bereikten het plaatsje waar Captain Cook voor het eerst voet aan wal zette in Australië en dat merkwaardig genoeg genoemd is naar het jaar waarin deze historische gebeurtenis plaats vond (1770). We wandelden door het ‘Joseph Banks Conservation Park’ naar het zichtpunt aan het uiteinde van het schiereiland. Alweer een geweldig mooi uitzicht. Onderweg amuseerden we ons door op de rotsen te klimmen en ….. zandkastelen te bouwen. We zagen trouwens een aantal prachtige vlinders op deze wandeling. Het oorspronkelijk plan was om te kayakken in de nabijgelegen zee-inham met zijn mangroves. Er stond echter teveel wind, helaas. Na de middag keerden we terug naar Agnes Waters. We vonden een plekje op de camping van het nationaal park en maakten nog een wandeling naar het strand. We wilden zo graag nog eens bodyboarden, maar de weergoden waren ons niet (meer) gunstig gezind. Na een heel korte zwembeurt gingen de hemelsluizen open. Een camping zonder enige voorzieningen in de regen, nee, dat hadden we gehad. Dan maar terug naar onze stek van gisteren. We kookten een lekker potje in de keuken van de camping en maakten er nog een gezellige avond van. Gek om hier te zitten, zo tussen al die jonge ‘backpackers’.

Maandag 7 mei

Na het gebruikelijk ochtendritueel moesten we helaas terug koers zetten naar Brisbane. Rijden, rijden, rijden dus. En dat in de volle regen. Het moest zo zijn, blijkbaar. De weergoden jaagden ons terug naar België. Overnachten deden we in een ‘niemandal’ camping aan de rand van Brisbane.

Dinsdag 8 mei

Tijd om Ozzy terug in te leveren. Het was een fijne tijd, man, maar nu is het wel geweest. We leverden de camper in en namen de trein naar het centrum van Brisbane. Het hotel dat we hadden geboekt, bevond zich in het centrum van de stad. Het was een ‘poepsjiek’ hotel, dat we ons konden veroorloven dankzij een geweldige actie van ‘booking.com’. Wat een luxe ! een zeer grote hotelkamer mét een eigen keukentje. Dat opende perspectieven om een (zeer) duur restaurant in de binnenstad te vermijden. We deden enkele inkopen in een lokale supermarkt (IGA’tje) en maakten een heerlijke portie spaghetti.

Woensdag 9 mei

De dag van ons vertrek. Helaas pindakaas. We hebben er super van genoten, het was een geweldige ervaring, maar we verlangden nu wel terug naar ons stekje in Gent. Eerst nog een volle dag Brisbane. Het begint al goed met een heerlijke zwempartij in het zwembad op het dak van het hotel. Nadien trokken we de stad in. We wandelden door het centrum met zijn vele, glanzende kantoortorens naar de Botanic Gardens. Langs het water heb je een heel mooi zicht op de ‘wereldstad’. Een gratis overzetboot bracht ons naar South Banks, een prachtig park aan de overzijde van de rivier. In het park bevindt zich een heus ‘waterpretpark’, gratis toegankelijk ! De kinderen amuseerden zich met de waterfonteinen, wij vonden het geweldig om te kunnen zwemmen met de hoogbouwtorens als decor ! Wat een stad ! Verderop in het park heeft men nog een heus regenwoud aangelegd. Het werd helaas al weer snel avond, tijd om valiezen te pakken en ons naar de luchthaven te begeven. Na een lange, lange vlucht waren we terug in Belgenland. Een uitgebreid ontvangstcomité stond ons op te wachten. Man, man, wat een reis, wat een ervaring !

Print Friendly and PDF

Fotoalbums van Australië

Great Barrier Reef + Brisbane (24)

30 Mei 2018 | Argentinië - Australië 2018 | Australië | Laatste Aanpassing 30 Mei 2018

• P3660387
  • P3660128
  • P3660201
  • P3660517

North New South Wales - Queensland1 (30)

02 Mei 2018 | Argentinië - Australië 2018 | Australië | Laatste Aanpassing 02 Mei 2018

• P3650666
  • P3650608
  • P3650489
  • P3660045

Grampians - Broken Hill (25)

18 April 2018 | Argentinië - Australië 2018 | Australië | Laatste Aanpassing 18 April 2018

• P3650343
  • P3650140
  • P3650080
  • P3650097

Melbourne - Great Ocean Road (18)

09 April 2018 | Argentinië - Australië 2018 | Australië | Laatste Aanpassing 09 April 2018

• P3640909
  • P3640703
  • P3640830
  • P3640511

Tasmania3 (17)

01 April 2018 | Argentinië - Australië 2018 | Australië | Laatste Aanpassing 01 April 2018

• P3640028
  • P3640249
  • P3640348
  • P3640296

Tasmanië2 (32)

24 Maart 2018 | Argentinië - Australië 2018 | Australië | Laatste Aanpassing 24 Maart 2018

• P3630631
  • P3630555
  • P3630432
  • P3630438

Tasmanië1 (15)

17 Maart 2018 | Argentinië - Australië 2018 | Australië | Laatste Aanpassing 17 Maart 2018

• P3630156

• P3630072
  • P3620903
  • P3620936

Sydney - New South Wales 1 (27)

04 Maart 2018 | Argentinië - Australië 2018 | Australië | Laatste Aanpassing 04 Maart 2018

• P3620641
  • P3620681
  • P3620705
  • P3620460

Plaats een Reactie

This site is only viewable in landscape mode !